Kurser!

Jag har anmält mig till flera kurser, och ser så mycket fram emot dem! Först är det ännu en keramikkurs hos Helena Hodell som jag gått hos tidigare några gånger. Det är en helgkurs strax innan min semester. Jag räknar med att inte orka hela dagarna, men då får det bli så.

Anledningen till att jag blev sugen på att dreja igen är att jag helt förlorade mig i Den stora keramikkampen på SVT. Så fascinerande och njutningsfullt att följa de tävlande, som får de mest skiftande uppdrag — från att göra en teservis till en toalettstol! Två säsonger ligger ute, och jag har varit i kontakt med SVT som säger att de för tillfället inte har planer på att köpa in fler säsonger. Det har gått på BBC i flera år. Jag gissar att det är fler än jag som inspirerats till att dreja själv!

Det här är skålar jag gjorde på senaste kursen. Den vida låga skålen spräcktes i ugnen.

Den andra kursen jag ska gå är silversmide på Mullsjö folkhögskola. Det är sjätte gången jag går den, och det ska bli så härligt att återse badplatsen i Mullsjön, den mysiga skolan och inte minst kursledaren Anna Neudorf. Dessutom brukar det alltid vara några deltagare som jag redan känner.

Jag har också anmält mig till två kurser i höst som hänger ihop. Det är mönsterdesigner och textilkonstnär Fredrika Holmberg som har kurserna Skapa egna mönster och Tryck mönster på textilAteljé Ersta på Södermalm i Stockholm. Jag var anmäld till samma kurser i vintras men fick lov att backa då. Nu hoppas jag att det blir av. Kurserna är bara en dag, så det ska nog funka. Jag ser till att ha luft både före och efter.

Det ska bli så KUL! Och det (nästan) bästa är att det inte behöver BLI någonting! Det är bara för mitt höga nöjes skull.

Nu går mina tyger åt!

Jag har många vackra tyger som jag mestadels köpt på Tradera. Min man har nog undrat både en och två gånger vad jag ska ha dem till, men jag tänker att det kommer en tid då de kommer till användning. Och under tiden tjänar de som ögonfröjd där de ligger; fint ihopvikta i det gamla skåpet som mina svärföräldrar köpte när de kom från Estland som flyktingar 1943.

Men nu ska ni höra – det är dags! Jag har lånat ett enkelt klänningsmönster av min vän Å, och ska vilken dag som helst göra en toile (ett provplagg) av lakansväv, för att sedan sätta saxen i några av de underbara tyger som legat och bidat sin tid i sagda skåp. Det har känts lite nervöst och jag har gruvat mig i några veckor, men så kom jag på att jag kan börja lite smått, gjorde en toile till en kjol och vips så har jag snart förfärdigat inte en utan TVÅ kjolar! Med proffsiga veck framtill och resår baktill. Jag är så imponerad av mig själv! Innan jag satte igång pratade jag med Å och hon tipsade om hur jag kunde sy vecken framtill.

Här är den första kjolen, i ett tunt och lite glesvävt bomullstyg som jag tycker mycket om.

Den andra ser just nu ut så här, men den är som sagt inte helt klar ännu.