Nu går mina tyger åt!

Jag har många vackra tyger som jag mestadels köpt på Tradera. Min man har nog undrat både en och två gånger vad jag ska ha dem till, men jag tänker att det kommer en tid då de kommer till användning. Och under tiden tjänar de som ögonfröjd där de ligger; fint ihopvikta i det gamla skåpet som mina svärföräldrar köpte när de kom från Estland som flyktingar 1943.

Men nu ska ni höra – det är dags! Jag har lånat ett enkelt klänningsmönster av min vän Å, och ska vilken dag som helst göra en toile (ett provplagg) av lakansväv, för att sedan sätta saxen i några av de underbara tyger som legat och bidat sin tid i sagda skåp. Det har känts lite nervöst och jag har gruvat mig i några veckor, men så kom jag på att jag kan börja lite smått, gjorde en toile till en kjol och vips så har jag snart förfärdigat inte en utan TVÅ kjolar! Med proffsiga veck framtill och resår baktill. Jag är så imponerad av mig själv! Innan jag satte igång pratade jag med Å och hon tipsade om hur jag kunde sy vecken framtill.

Här är den första kjolen, i ett tunt och lite glesvävt bomullstyg som jag tycker mycket om.

Den andra ser just nu ut så här, men den är som sagt inte helt klar ännu.