Kurser!

Jag har anmält mig till flera kurser, och ser så mycket fram emot dem! Först är det ännu en keramikkurs hos Helena Hodell som jag gått hos tidigare några gånger. Det är en helgkurs strax innan min semester. Jag räknar med att inte orka hela dagarna, men då får det bli så.

Anledningen till att jag blev sugen på att dreja igen är att jag helt förlorade mig i Den stora keramikkampen på SVT. Så fascinerande och njutningsfullt att följa de tävlande, som får de mest skiftande uppdrag — från att göra en teservis till en toalettstol! Två säsonger ligger ute, och jag har varit i kontakt med SVT som säger att de för tillfället inte har planer på att köpa in fler säsonger. Det har gått på BBC i flera år. Jag gissar att det är fler än jag som inspirerats till att dreja själv!

Det här är skålar jag gjorde på senaste kursen. Den vida låga skålen spräcktes i ugnen.

Den andra kursen jag ska gå är silversmide på Mullsjö folkhögskola. Det är sjätte gången jag går den, och det ska bli så härligt att återse badplatsen i Mullsjön, den mysiga skolan och inte minst kursledaren Anna Neudorf. Dessutom brukar det alltid vara några deltagare som jag redan känner.

Jag har också anmält mig till två kurser i höst som hänger ihop. Det är mönsterdesigner och textilkonstnär Fredrika Holmberg som har kurserna Skapa egna mönster och Tryck mönster på textilAteljé Ersta på Södermalm i Stockholm. Jag var anmäld till samma kurser i vintras men fick lov att backa då. Nu hoppas jag att det blir av. Kurserna är bara en dag, så det ska nog funka. Jag ser till att ha luft både före och efter.

Det ska bli så KUL! Och det (nästan) bästa är att det inte behöver BLI någonting! Det är bara för mitt höga nöjes skull.

Jag minns hur man gjorde!

Det är bara en vecka tills jag äntligen ska åka till Mullsjö folkhögskola för fjärde gången, och jag börjar undra om jag kommer ihåg hur man gör. Det är länge sedan jag arbetade med silversmide, jag tror inte att jag gjort så mycket sedan senaste kursen för två år sedan. Men idag plockade jag fram alla grejer till själva lödningen i tvättstugan, och satte igång vid mitt silversmidesbord i verkstan. Jag gjorde två ringar till dottern som önskat det. Det gick som en dans, jag mindes hur man gör! Nu känner jag mig lugn. Jag har inte bestämt mig riktigt ännu för vad jag vill göra på kursen, men har tänkt att göra något som jag behöver hjälp med. Passa på när jag har proffsig handledning i form av guld- och silversmeden Anna Neudorf!

Jag har också kommit igång med blocktryck hemma, det är så kul! Två stämplar har jag gjort och testat att trycka. Det blev inte så dumt, men jag insåg framför allt efter att ha gjort det blå mönstret, att jag måste mäta ut var mönstret ska vara mer exakt. De olika delarna ska gå ihop hela vägen. Jag ska tänka ut ett sätt att göra det till nästa gång.

Här är det röda mönstret som jag gjorde först.

Stämpeln ser ut så här.

Igår gjorde jag en ny stämpel, och försökte att inte göra om felen med den första.

Det är faktiskt väldigt tillfredsställande att se vilka fel jag gjort, och försöka göra bättre till nästa gång. Det blir en drivkraft.

Här är den stämpeln förresten.

Nu har tre av fem veckor av min semester gått. Det känns som en evighet! Dagarna går här hemma och det är oerhört skönt att bara göra det som faller mig in. Det är så varmt att jag mest är inne. Min man och jag har som ett sommarprojekt att cykla (dit det finns bra cykelväg) till trevliga lunch- eller fikaställen i hemkommunen. Hittills har det bara hänt en gång, men det ska bli fler.